top of page

® Актуально

Надійні та швидкі

Як війна гартує український фінтех-ринок

1.jpeg

Попри війну, український фінтех-ринок, як і вся фінансова система України, стійко тримає удар, намагаючись зберегти наявний потенціал й окреслити шляхи для розвитку після перемоги.

 

Український фінтех-ринок, який займається, зокрема, IT-розробками для банківської сфери, як і загалом IT-галузь України, давно відомий у світі талановитими спеціалістами, які глибоко розуміють специфіку ринку, працюють творчо та швидко, і водночас мають значно дешевшу за закордонні аналоги продукцію на виході. Повномасштабне вторгнення тільки посилило ці переваги, додавши ще одну суттєву якість – працювати й розвиватися, незважаючи на дуже турбулентні часи.

Валерій-Кондаков.jpg

Валерій Кондаков

Власник і СЕО IT-компанії UNITY-BARS

«Скажу відверто: нас війна зачепила раніше, ніж вона почалася офіційно для всіх. Ми мали досить багато загроз, тому треба було дуже оперативно реагувати. Серед них можна виділити такі непрості, як-от кібербезпека, адже до 2014 року цьому питанню не приділялось достатньо уваги. Були й інші проблеми. Держкомпанії, з якими ми співпрацювали, тільки починали процеси впровадження нових технологій та методів управління. Через масштабність їхньої діяльності це не могло відбуватись так швидко, як у бізнесі. Кадрове питання  — конкуренція на ринку зашкалювала. Вищі навчальні заклади переформували навчальні програми, і почав відчуватися брак навіть молодих спеціалістів. Коли почалося вторгнення, ми просто перешли з одного етапу в інший. Тобто крім айтішної складової боротьби, захисту, у нас ще з’явилося багато фізичних викликів – це неможливість доїхати до офісу, проблеми з електрикою і все інше».

Компанія Кондакова, серед клієнтів якої є як потужні державні структури, на кшталт НБУ та Державної казначейської служби, так і комерційні банки, після початку широкомасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року продовжує операційну діяльність в Україні. Так вчинили більшість гравців українського фінтех-ринку: 96% із 246 фінтех-компаній, згідно з даними «Українського фінтех-каталогу 2023», презентованого наприкінці червня, залишились в країні.

 

І хоча дехто з них суттєво скоротив свою діяльність через війну - 16 % компаній повідомили про скорочення бізнесу на понад 50%, – загалом, фінтех-ринок інтенсивно працює за таких складних умов. 26% компаній вказали на відсутність змін під час війни, а деякі гравці, як от UNITY-BARS, навіть набрали нових співробітників.

 

До того ж у компанії не забувають про соціальну роботу, підтримуючи родини працівників, які пішли на фронт, і допомагають Збройним силам, збираючи гроші на різні потреби українських військових.

«У нас на війні чотири людини. І це була одна з наших принципових позицій, що всім бійцям, які служать у ЗСУ, ми гарантовано залишаємо заробітну плату за будь-яких умов, – ділиться Ярослава Кадученко, операційний директор UNITY-BARS. – Одного із захисників, на жаль, ми втратили пів року тому. Донині він вважається зниклим безвісти під час виконання бойового завдання, проявивши стійкість та мужність. Протягом тривалого часу ми продовжували виплачувати заробітну плату його мамі.

Виклики від держави як стимул для бізнесу

Фінтех-ринок України, який розробляє IT-рішення для фінансової сфери, завжди був тісно пов’язаний з розвитком технологій у державі загалом. Успішний бізнес у цій галузі означає щось більше, ніж просто заробіток: ти допомагаєш своїй країні вивести сервіси на новий технологічний рівень.

Історія розвитку компанії UNITY-BARS, яка є ровесницею української незалежності, в цьому плані є дуже показовою. Для назви компанії спочатку взяли абревіатуру від продукту, який вона розробляла, – банківські автоматизовані регіональні системи (BARS). Потім до назви додали слово UNITY, англійською «об’єднаний».

 

Її основним продуктом є ABS BARS Core Banking System – потужна система, яка є основою автоматизації всіх банківських процесів і складається з декількох десятків модулів. Такі системи встановлені зараз в Ощадбанку, Нацбанку, і модифікований варіант – у Держказначействі. Їхньою особливістю є те, що вони розробляються окремо під кожного клієнта і потім постійно видозмінюються під потреби часу.

4.jpeg

Коли Кондаков став власником UNITY-BARS у 2012 році, він почав реалізовувати в ній свої бізнес-мрії: створити українську IT-компанію з європейськими цінностями. Саме тоді починалася ера диджиталізації процесів, і UNITY-BARS побачила у ній великий потенціал для свого бізнесу й для технологічного розвитку держави. Компанія активно зайнялася розробками у сфері первинної верифікації і  у 2014 році передала символічно за 1 гривню в Ощадбанк свій новий продукт – BankID.

«Це був початок війни, – згадує Кондаков. – Ми тоді дуже переживали за Україну і хотіли зробити хоча б що-небудь, щоб показати, що ми найкращі у світі. BankID було досить інноваційним рішенням. Це був один із продуктів, які спочатку запровадили в Скандинавії. Ми його повністю переглянули всередині команди, нам дуже хотілося це запровадити для нашої країни».

Пізніше компанія брала участь ще в декількох знакових для держави проєктах: у створенні порталу відкритих фінансів E-Data від Міністерства фінансів, у розробці електронної системи публічних закупівель Prozorro та запуску сервісу «Дія», для якої був розроблений Di Connector - застосунок для створення електронних копій цифрових документів.

 

Розробка нового функціоналу, систем, доопрацювань, норм регулятора займає приблизно 60% ресурсу компанії, - зазначає Кондаков. Завдання, які надходять від державних органів, доволі трудомісткі, але завдяки їм компанія напрацьовує унікальну експертизу. Крім того, що вони мають найвищий рівень складності, ці задачі ще й термінові та дуже специфічні, бо часто стосуються лише одного клієнта.

«Це, наприклад, державна програма з виплати певних субсидій або іншої допомоги для великої кількості людей. Там дуже багато доробок, треба прописати багато специфічних правил, витратити великий ресурс. Складність таких задач - у необхідності глибокого аналізу та розуміння усіх процесів. Задіюючи інноваційні підходи, треба приймати оптимальні архітектурні рішення, врахувати технічні можливості систем та складнощі реалізації. І все це у вкрай стислі терміни. Під час розробки доводиться взаємодіяти з іншими фінансовими організаціями, ПФУ, НБУ. Це означає створення специфікацій взаємодії, схем і діаграм процесів та детальні ТЗ», – розповідає Кондаков.

Проте UNITY-BARS працює не лише з державним сектором, але й з комерційними банками, розробляючи для них онлайн-банкінг, хмарні сервіси, мобільні програми. Серед її клієнтів, зокрема, УБРР, Кредобанк, Райффайзен Банк.

«Так, ми маємо рішення UNITY-BARS у певних речах, пов’язаних з онлайном, – ділиться Віктор Гальчинський, директор департаменту комунікації Кредобанку. – Ми співпрацюємо вже декілька років і дуже задоволені».

Інтерес зі сторони IT-гігантів

До війни Україна дуже активно розвивалася в плані IT-технологій, зокрема й у галузі фінтеху. Міжнародні компанії виявляли великий інтерес до українських спеціалістів, прагнули співпрацювати з бізнесом, із фінансовим сектором, бо навіть у багатьох країнах Європи банківські сервіси не були настільки модернізованими в питанні IT-рішень.

«Наша банківська сфера – саме українська – є набагато глибше диджиталізованою, порівнюючи з іншими країнами», – зазначає Гальчинський.

3.jpeg

Війна, з одного боку, підвищила інтерес до України всього світу, а з другого – поставила на паузу через великі ризики для інвестицій багато спільних проєктів, які планували іноземні компанії в Україні. Проте інтерес до співпраці не зник, бо це надзвичайно привабливий ринок. Великі гравці, насамперед світові IT-гіганти, тримають руку на пульсі і зараз намагаються максимально допомагати Україні, щоб швидко відновити співпрацю після перемоги.

«Як приклад я можу навести той самий Microsoft, який безоплатно для українського бізнесу розповсюджує ліцензії на Office Windows, – розповідає Кондаков. – Їх можна зрозуміти. З одного боку, вони роблять це як благодійність, а з іншого – чітко розуміють, що Україна переможе, війна закінчиться. Всі ті самі клієнти залишаться з Microsoft і працюватимуть далі. А це потенційний заробіток у майбутньому, тому це дуже правильна стратегія великих компаній».

Українське – це надійне й інноваційне

Але й українські розробники не сидять, склавши руки. Попри всі складнощі воєнного часу, вони продовжують активно працювати. І саме це дає їм фору перед закордонними конкурентами.

 

До переваг українських IT-компаній, зокрема, у галузі фінтеху, можна віднести передусім дуже високий рівень спеціалістів, і те, що вони глибше розуміють цілі й специфіку місцевого банківського сектору. Робота у війну ще більше посилила цю якість й підвищила відповідальність.

2.jpeg

«Ми розуміємо ментальність та ідеї, які є зараз в України, що головне, що пріоритетне, які можуть бути ризики в реалізації, – зауважує Кондаков. – Простий приклад: ракетна небезпека. Для будь-якої європейської компанії це зупинення роботи. Для нас все, щоб не трапилося, – ракети, тривога, – ми навіть не згадуємо про них на наших робочих зустрічах. Вони можуть призупинятися на певний час через тривогу, але далі вони продовжуються, і всі працюють, всі розуміють, що завдання має бути виконане. Для іншого світу це ненормально».

До того ж українські розробники звикли швидко працювати з терміновими замовленнями «на вчора», які треба виконати максимум за два-три дні. Дуже часто такі завдання надходять саме з державного сектору, і будь-яка іноземна компанія не погодиться працювати в такому шаленому ритмі.

 

Водночас кінцева продукція виходить набагато дешевшою за закордонні аналоги.

«Наша система разів у п’ять дешевше коштує, ніж ті, які продають IT-гіганти. Хоча за функціональністю, якщо брати повну функціональність, я не думаю, що вона особливо відрізняється», – розповідає СЕО UNITY-BARS.

Однак бюджетними IT-послуги від українських компаній також не можна назвати. Незалежно від країни походження якісний продукт має мінімальну граничну собівартість. У першу чергу це пов’язано з тенденціями на ринку праці. Середня зарплата розробників в Україні станом на червень 2023 року зросла більше ніж на 25% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року і продовжує стрімко зростати. В UNITY-BARS працюють кваліфіковані фінтех-фахівці, які мають отримувати конкурентну винагороду. Причому, «в білу». Не менш важливим фактором у ціноутворенні є високі навантаження та відповідальність. Компанія обслуговує найбільші державні та комерційні банки. Лише в «Ощадбанку» наразі понад 26 млн клієнтів. Це потребує залучення значного людського та технічного ресурсу. Щоб кошти, зокрема соціальні виплати, надходили швидко і згідно з правилами та нормами регулятора.

 

Кондаков пишається тим, що його компанія є серйозним гравцем фінтех-ринку, працює офіційно, сплачуючи всі податки. За це вона здобула довіру українського банківського сектору, і вважає це своєю суттєвою перевагою.

Українські банки, зі свого боку, теж фокусуються на співпраці саме з місцевими розробниками.

«Практично зараз все з українськими IT-розробниками, – наголошує Гальчинський з Кредобанку. – Тому що ми хоч і вважаємося польським дочірнім банком, проте є українським банком і мусимо орієнтуватися на український ринок. У нас є певна міжнародна частина, де ми давно співпрацювали з міжнародними розробниками. Але якщо якісь інновації, то, звичайно, краще українські рішення. Взагалі, війна показала, що в нас не тільки швидко, а й надійно».

bottom of page