®
АКТУАЛЬНО
Зручні фінанси
Де вигідніше і швидше сплачувати комуналку, робити перекази та знімати готівку
Вартість і доступність найбільш популярних послуг від великих українських фінустанов
Авторка — Ірина Рибніцька, журналіст порталу «Мінфін»
Грошові перекази, зняття готівки, поповнення мобільного, оплата комуналки і інших товарів та послуг. Ці операції — моя повсякденна фінансова активність, як і мільйонів інших українців. Сервісів, які дозволяють її здійснювати, вистачає. Але який з них обрати? Тому я вирішила провести невелике дослідження і порівняти вартість та зручність послуг кількох провайдерів фінансових послуг.
Порівнювала я послуги від трьох компаній.
ПриватБанк — найбільший державний банк. В минулому році в нього було понад 18 мільйонів активних клієнтів. Мережа банку покриває майже всю країну.
Monobank. За 6 років проект став дуже помітним гравцем на фінансовому ринку і нині обслуговує онлайн майже 8 мільйонів клієнтів.
За даними НБУ, компанія обіймає 35% загального обсягу внутрішньодержавних грошових переказів і є лідером з переказів коштів всередині країни. Також наприкінці минулого року компанія активно розвивалася: першою серед небанків отримала розширену ліцензію НБУ, запустила власний мобільний застосунок, випускає платіжні картки.
Доступність
Доступність онлайн
Наявність онлайн-банків та мобільних додатків, що дублюють їх функції, — сьогодні must have для кожної фінансової установи. Одні з найбільш затребуваних функцій — перекази між картками, оплата мобільного зв'язку та комунальних послуг.
У Привату є обидва варіанти доступу до онлайн-банкінгу: десктопний через браузер та мобільний застосунок. Сплатила через Приват24 за комуналку, переказала гроші, заплатила за англійську за реквізитами.
Monobank працює тільки через мобільний застосунок. Його розробники створили сервіс, який дозволяє розпоряджатись власними фінансами на невеличкому екрані смартфону, і реалізовано це зручніше, ніж у більшості інших банків на десктопі.
Mono навіть примудрилися додати у свій застосунок мобільні ігри — полюбляю в них грати, стоячи в черзі. Так само сплатила за комунальні послуги, переказала гроші сестрі, заплатила за новорічний подарунок для чоловіка, який замовила в інстаграм.
Щодо NovaPay, то у його застосунку я відразу сплатила за посилку і за ковдру, що придбала в інтернет-магазині. Також зробила переказ тітці на ліки та заплатила за електроенергію. Бета-версію мобільного застосунку презентували у грудні. Тут зібрані абсолютно всі фінансові послуги, а також можна зручно і з вигодою оплачувати послуги Нової пошти – наразі пропонують 20% вигоди, які можна використати для оплати послуг доставки та комісії з післяплати.
Доступність оффлайн
Доступність фінансових установ в офлайні залишається мега-важливою, навіть попри стрімку діджиталізацію сектора. Адже далеко не у кожного українця є смартфон чи комп’ютер, щоб сплатити за послуги або переказати кошти. Не всі також мають поруч рідних чи знайомих, хто готовий це зробити для них. Оптимальний варіант, звісно, звернутися у відділення фінустанови. Але що робити, якщо людина живе у віддаленому населеному пункті, у якому немає ні банківських відділень, ні терміналів? Тим паче, що за минулий рік мережа відділень банків суттєво скоротилася.
Зараз по всій країні працює близько 1 000 відділень Приватбанку.
Monobank, який лідирує в онлайні, відсутній в офлайні. Банк працює без власних відділень, однак бізнес-модель mono і не передбачала створення фізичних точок обслуговування. Проте є ще банки-пантнери — Універсал, А-банк, де можна зняти готівку, отримати валюту і депозитні кошти.
NovaPay. Надає свої послуги онлайн — у застосунку, і офлайн у 3 600 відділеннях Нової пошти. При чому, навіть у селах, де немає банківських відділень, банкоматів або терміналів. Важливо, що скористатися послугами NovaPay можна як у мирних, так і прифронтових районах.
Комісії
Грошові перекази всередині країни
Між картками Приватбанку комісія складає 0 грн. Тому, коли я переказувала гроші своїй сестрі, у якої також є картка Привату, щоб вона купила подарунок племінниці, не сплатила нічого. Однак, за вихідні перекази з картки Приватбанку на картку українського банку доведеться заплатити 0,5% від суми переказу, або мінімум 5 грн. Тож, переказуючи другу на фронті, який користується карткою іншого держбанку, 10 000 грн на дальномір, сплатила 50 грн комісії.
Протягом одного місяця клієнт може здійснити не більше 200 переказів по Україні, а максимальна сума, яку можна переказати на картку іншого банку за одну транзакцію, становить 29 999 гривень.
За одну транзакцію mono дозволяє переказати максимум 60 000 грн. Перекази з картки monobank проводяться без комісії на будь-яку картку будь-якого українського банку. За тиждень можна максимально провести до 50 транзакцій, за місяць – до 150.
В застосунку NovaPay перекази на будь-які картки українських банків можна здійснити без комісії. За одну транзакцію можна переказати з картки максимум 100 тис. грн, за місяць – 350 тис. грн.
У відділенні розмір комісії становить 1,5% від суми переказу, але не менше 15 грн. Так, переказуючи 3 000 грн бабусі на Харківщину, «доклала» 45 грн комісії. Цікаво, що касир у відділенні сказав, що відкликати переказ можна до моменту його виплати. Максимально за один раз можна відправити 29 999 грн, якщо переказ здійснювати через сайт або карткою у відділенні. З відділення Нової пошти готівкою можна надіслати 399 999 грн 99 коп. Також у NovaPay є обмеження по кількості операцій: не більше 50-ти на день і 500 на місяць.
Грошові перекази з-за кордону
Приватбанк при таких операціях через системи переказів Western Union, PrivatMoney, Ria, MoneyGram, IntelExpress, TransferGo тощо не передбачає комісії. Проте, якщо переказувати вже на валютну картку, комісія складе 2%. Якщо далі переказувати на гривневу картку, то треба буде доплатити ще до 0,5% від суми переказу. А 1% — якщо здійснювати SWIFT-переказ.
Мono також не бере комісії при переказах через системи SWIFT, SEPA, Western Union, Money Gram, Ria, а також звичайним переказом з картки закордонного банку.
NovaPay дає можливість отримати у відділеннях Нової пошти перекази за допомогою систем Western Union та Ria без жодних комісій.
Поповнення мобільного
У «Приваті» це можна зробити декількома способами. Спочатку я скористалась додатком Приват24. Поповнюючи баланс, мені довелось сплатити комісію. Витративши на розмови 150 грн, доплатила 4 грн комісії. Потім вирішила заплатити через термінали самообслуговування. В цьому випадку вартість послуг була на 1 грн більшою. Ті самі 150 грн і комісійний платіж у 5 грн. Пізніше товариш нагадав про що один варіант — за телефоном «3700», така послуга коштуватиме 3 грн.
Monobank надає лише один варіант поповнити рахунок – через застосунок, але тут це можна зробити безкоштовно. Головне — щоб гроші були на картці.
Поповнила мобільний у застосунку взагалі без комісії.
Також це можна зробити у відділенні Нової пошти. Для експерименту я завітала у відділення біля офісу. Там назвала касиру номер свого телефону, а він мені повідомив про розмір комісії. Вона становить 1% від суми, але не менше 7 грн. Власне, так і сплатила — суму поповнення і 7 грн «зверху».
Оплата комуналки та платежі за реквізитами (штрафи, аліменти тощо)
Комісії тут залежать від того, як саме клієнт буде сплачувати, та чи укладений у банку договір з компанією – отримувачем грошей (тобто з комунальними підприємствами). Найдешевше мені вийшло сплатити за воду через Приват24 — комісія становила 1 грн, адже банк мав договір з отримувачем. Комісію при оплаті за газ сплатила у розмірі 3 грн — тут виявилось, що договору немає. Усі інші способи оплати – через банкомат, відділення або ж телефон 3700 обійдеться у не менше 1% від суми, щоправда, у кожному разі встановлена мінімальна сума – від 3 грн до 25 грн.
Monobank дозволяє проводити оплату більшості платежів за реквізитами, зокрема, комуналку, штрафи, податки, благодійність без комісії. Pобити це можна тільки за допомогою смартфона – тобто у застосунку.
Коли я оплачувала штраф за неправильну парковку у відділенні Нової пошти (так, трапляється і таке), все вийшло просто в плані комісій. У NovaPay при оплаті за реквізитами встановлена єдина комісія за переказ – 1,5%, або мінімум 15 грн. Оператор у відділенні за наданими мною реквізитами отримувача прийняв оплату готівкою, вказавши, що можна це зробити і карткою. Але сьогодні я б скористалася більш вигідною пропозицією: завантажила застосунок NovaPay — і сплатила б за це там. Наразі відкриття рахунку, його обслуговування, всі платежі, перекази безкоштовні.
Зняття готівки
Приватбанк не взяв комісію за видачу готівкових коштів з банкомату. У касі банку теж гроші отримала безкоштовно. Але касир зауважив, що це лише при наявності картки банку при собі. Послуга зняття коштів без наявності картки обійдеться у банкоматі 2 грн, у касі — 0,2% від суми, або мінімум 5 грн. Банк дозволяє отримати максимум по 20 тисяч гривень кожні 3 години.
Monobank власних банкоматів, терміналів і відділень немає. Зняти готівку можна лише з банкоматів інших банків. Тож, я пішла до найближчого банкомату — це виявився той самий Приват. За зняті 10 000 грн знялось ще 90 грн комісії — тобто 0,9% від суми. Потім мені знадобились ще кошти, і тут вже я знімала з кредитного ліміту, і тут сплатила 500 грн комісії на тих самих 10 000 грн — тобто 5%. Друзі, які оформлені як ФОПи, розповідали, що вони можуть безкоштовно знімати з картки mono до 50 000 грн на місяць.
NovaPay дозволяє наразі знімати готівку зі своєї картки у будь-якому банкоматі до 100 тис. грн на місяць безкоштовно. Також є можливість знімати кошти у відділенні Нової пошти за штрихкодом з застосунку NovaPay без комісії. Я це теж перевірила, зайшла до відділення Нової пошти і сказала касиру, що хочу зняти 500 грн, і що маю застосунок. Комісію не заплатила.
Якщо знімати з іншої картки у відділенні Нової пошти, то треба мати документ, що посвідчує особу, або показати документи із Дії. Про це мені сказав касир, коли я проводила експеримент. Вартість послуги становила 75 грн при знятих 5 000 грн — тобто 1,5% від суми. У відділенні Нової пошти зауважили, що комісія не може бути меншою за 15 грн.
Замість висновку
Як показав експеримент: вибір є. Кожен із провайдерів пропонує широкий спектр послуг і прагне досконалості у їх наданні. У кожного є свої сильні і слабкі сторони. Споживачеві, обираючи, яким сервісом скористатися, слід орієнтуватися, очевидно, на те, що йому важливо у конкретний момент.
Приєднуйтесь до нас в соц. мережах
Валюта
Фінанси
Про Minfin.com.ua
© 2008-2024 ТОВ "МiнфiнМедiа". Код ЕГРПОУ: 35506859
Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки з гіперпосиланням виду: www.minfin.com.ua
Телефон: (044) 392-47-40
Дзвінок в межах території України з усіх номерів операторів мобільного та міського зв'язку за тарифами операторів
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 09:00 до 18:00
Юридична адреса: Україна, Київ, Вадима Гетьмана, 1-Б, 3 поверх